Valsts kontrole aicina nodrošināt neatkarīgu NBS pārtikas iepirkumā iesaistīto amatpersonu atbildības izvērtēšanu

26.06.2023.

Lai nodrošinātu neatkarīgu, objektīvu, taisnīgu un vispusīgu atbildības izvērtēšanu, Valsts kontrole ir vērsusies pie aizsardzības ministres un pie Ministru prezidenta ar aicinājumu uzsāktās un turpmākās pārbaudes un disciplinārlietas par iepirkuma “Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām” plānošanā un īstenošanā iesaistīto amatpersonu atbildības izvērtēšanu uzticēt ārpus Aizsardzības ministrijas veidotai starpdisciplinārai izmeklēšanas komisijai.

Atgādinām, ka revīzijā Valsts kontrole konstatēja būtiskus pārkāpumus iepirkuma “Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām” (VALIC 2021/135/EN-P-KD) plānošanā un īstenošanā, kā rezultātā noslēgts valsts interesēm neatbilstošs līgums un pārtikas piegāde Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem notiek, pārkāpjot Publisko iepirkumu likuma un Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma normas. Noslēdzot revīziju, Valsts kontrole aicināja izvērtēt atbildīgo amatpersonu atbildību visos līmeņos, neaprobežojoties ar Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra un Nacionālo bruņoto spēku amatpersonu atbildības izvērtēšanu, bet vērtējot arī atbildību Aizsardzības ministrijas ietvaros.

Tā kā Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs un valsts sekretāra vietnieks nodrošinājuma jautājumos ir bijuši tiešā veidā iesaistīti iepirkuma īstenošanā un iepirkuma īstenošanā ir bijušas iesaistītas virkne Aizsardzības ministrijas amatpersonas, Valsts kontroles ieskatā, Aizsardzības ministrijas ietvaros var būt ierobežotas iespējas pienācīgi izvērtēt iesaistīto amatpersonu atbildību. Būtu svarīgi nodrošināt, ka atbildība netiek izvērtēta vienpusīgi un ka atbildības izvērtēšanā nav iesaistītas amatpersonas, kuru pašu darbība vai bezdarbība būtu pakļaujama izvērtēšanai, kuras var būt ieinteresētas atbildības izvērtēšanas iznākumā vai kuras strādā šādu amatpersonu padotībā.

Kristīne Jaunzeme, Valsts kontroles padomes locekle: “Vispusīga un objektīva situācijas noskaidrošana esošajos apstākļos nav iespējama, nevērtējot arī Aizsardzības ministrijas valsts sekretāra, valsts sekretāra vietnieka nodrošinājuma jautājumos, Nodrošinājuma un aizsardzības investīciju politikas departamenta un citu Aizsardzības ministrijas amatpersonu, kuras bija iesaistītas iepirkuma plānošanā un īstenošanā, lomu, tādēļ aicinām Valsts kancelejas paspārnē izveidot neatkarīgu komisiju objektīvai un vispusīgai iesaistīto atbildības izvērtēšanai.”

Valsts kontroles revidenti iepriekš norādīja, ka aizsardzības resorā iepirkumu plānošana ar aizsardzības ministra pavēlēm veidotās darba grupās nav ierasta prakse. Iepirkuma rezultāts ir likumsakarīgs iznākums tam, ka nav ievērots aizsardzības resorā noteiktās daudzpakāpju iepirkuma plānošanas un īstenošanas regulējums.

Fakti par iepirkuma norisi

  • Jaunā pārtikas iepirkuma modeļa plānošana norisinājās ar aizsardzības ministra 09.09.2020. un 24.02.2021. pavēlēm izveidotās aizsardzības resora darba grupās, kuru uzdevums bija arī sagatavot detalizētas jaunā pārtikas iepirkuma modeļa gala prasības un iesniegt tās Valsts aizsardzības un loģistikas iepirkumu centram iepirkuma procedūras uzsākšanai. Lai arī tobrīd aizsardzības resorā spēkā esošais regulējums paredzēja aizsardzības ministram tiesības noteikt citu materiāltehnisko līdzekļu vai pakalpojumu iepirkumu organizēšanas kārtību, tomēr, “izceļot” iepirkumu no vispārējā aizsardzības resorā noteiktā regulējuma iepirkumu plānošanai un organizēšanai, netika noteiktas prasības konkrētā iepirkuma īstenošanai.
  • Iepirkums veikts no 18.10.2021. līdz 22.11.2022., līgumu NBS Nodrošinājuma pavēlniecība kā pasūtītājs parakstījusi 20.12.2022.
  • Saskaņā ar AiM publiski sniegto informāciju ar iepirkumu un noslēgto līgumu saistītie dokumenti ir iesniegti tiesībaizsardzības iestādēm izvērtēšanai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir uzsācis kriminālprocesu. Saistībā ar NBS pārtikas iepirkumu AiM veiktas dienesta pārbaudes, kurās sagatavoti vairāki ziņojumi un turpinās amatpersonu atbildības izvērtēšana.

Papildu informācijai

Revīzijas ziņojums, ieteikumu ieviešanas grafiks u. c.

Par Valsts kontroli

Latvijas Republikas Valsts kontrole ir neatkarīga, koleģiāla augstākā revīzijas (audita) iestāde. Tās darbības mērķis ir noskaidrot, vai rīcība ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu ir tiesiska, pareiza, lietderīga un atbilst sabiedrības interesēm, kā arī sniegt ieteikumus atklāto trūkumu novēršanai. Valsts kontrole veic revīzijas saskaņā ar starptautiskajiem publiskā sektora revīzijas standartiem – Starptautiskās Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas INTOSAI standartiem (ISSAI), kuru atzīšanu Latvijā nosaka valsts kontrolieris.

100 gadi KONTROLSPĒKA

2023. gada 16. augustā Valsts kontroles likumam aprit 100 gadi. Līdz ar šī likuma pieņemšanu Valsts kontrole no formālas de facto 1918. gada 2. decembrī dibinātas institūcijas kļuva par de iure neatkarīgu, koleģiālu Latvijas Republikas augstāko revīzijas iestādi. Valsts kontrole ir viena no Satversmē nostiprinātajām neatkarīgām valsts iestādēmSatversmi parakstīja Satversmes sapulces prezidents Jānis Čakste un Satversmes sapulces sekretārs Roberts Ivanovs, kuru pēc tam apstiprināja valsts kontroliera amatā. Pirmais valsts kontrolieris amatā nostrādāja 12 gadus. Viņa paraksts līdzās Jāņa Čakstes parakstam apstiprina mūsu Satversmes tekstu.

Plašākai informācijai

Signe Znotiņa-Znota
Sabiedrisko attiecību un iekšējās komunikācijas daļas vadītāja
Tālr.: 67017671 | M. 26440185 | E-pasts: signe.znotina-znota@lrvk.gov.lv